השפעת המוזיקה: צמחים שגדלו טוב יותר ועכברים שהרגו אחד את השני
ארבעה מחקרים המוכיחים כי למוסיקה יש השפעה עצומה עלינו, וגם על הסביבה.
שתף מאמר זה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

נמצאים אנו בפתחם של ימי בין המצרים, יהפכם הקב”ה לששון ולשמחה. גם אם נוהגים אתם לשמוע כלי נגינה ושירה במהלך ימי השנה, בשבועות הקרובים נהגו ישראל שלא לשמוע כלי שיר, כזכר וכאבלות על חורבן בית מקדשינו. ננסה ללמוד מעט על המוסיקה והנגינה והשפעתה על החיים בעולמנו.
מוסיקה טובה ולהבדיל מוסיקה רעה, משפיעות לא רק על בני אדם, אלא גם על צמחים ובעלי חיים. ברוסיה נערך לפני כשלושים שנה מחקר על החיטה. השמיעו לחיטים מוסיקה קלאסית רגועה בשדה בעזרת רמקולים ענקיים, וגילו שהחיטים הללו גדלו בקצב מהיר פי שלוש מצמיחת חיטים רגילים ונפח החיטה גדל. איכר אנגלי הרחיק לכת וגידל עגבניות ענקיות, ע”י שהרכיב אוזניות על כל עגבניה והשמיע להן מוסיקה רגועה. אלו תוצאות חיוביות וטובות של מוסיקה נאותה ומכובדת.
ניסיון דומה נעשה בעיר דנוור בארה”ב, אבל עם מוסיקה רעה ופרועה, ובמשך שלוש שבועות השמיעו לצמחים שונים במשך 4 שעות ביום את המוסיקה הפראית הזו, במקביל השמיעו לצמחים אחרים מוסיקה מעודנת. לא יאומן, הצמחים ששמעו מוסיקה רגועה הוציאו פרחים צבעוניים שהיטו עצמם לעבר הרמקול, בעוד שהקבוצה האחרת נטו לכיוון ההפוך מן הרמקול, ובתוך חודש ימים מתו.


פרופ’ סינגל, אגרונום הודי, ערך מחקר דומה ועל פי ממצאיו, מוסיקה טובה מסוגלת להאיץ פי שניים את קצב הגדילה של הצמחים, וזה משפיע גם על הדורות הבאים של הצמחים ששמעו מוסיקה, כלומר המוסיקה הטובה משפיעה לטובה או לרעה, על הגנים של אותם פרחים.
לפני 25 שנה, פורסם מחקר מחריד אותו ביצע דייויד מרול, תלמיד תיכון מווירג’יניה, הוא זכה על ממצאיו לפרסים יוקרתיים. על פי מחקרו מוסיקת הרוק משפיעה על אלימות וטיפשות. הוא לקח קבוצת עכברים, שידעו בממוצע לצאת לאחר 10 דקות ממבוך מסוים. אחר כך הוא חילק את העכברים לשלוש קבוצות. קבוצה א’ שמעה בכל יום 10 שעות מוסיקה קלאסית, קבוצה ב’ שמעה בכל יום 10 שעות מוסיקת רוק, וקבוצה ג’ לא שמעה מוסיקה כלל.
לאחר שלוש שבועות הוא העביר את כל העכברים דרך המבוך שלוש פעמים בשבוע ומצא, כי העכברים שלא שמעו מוסיקה בכלל, הצליחו לצאת ממנו תוך 5 דקות. העכברים ששמעו מוסיקה קלאסית היו מתוחכמים יותר ויצאו מן המבוך בדקה וחצי. העכברים ששמעו את המוסיקה המקולקלת יצאו מן המבוך רק אחרי 30 דקות. לא יאומן. התלמיד היה מעוניין להמשיך בניסוי המרתק שלו, אבל הוא נאלץ להפסיקו מסיבות מעציבות. העכברים ששמעו את המוסיקה הקלוקלת נתקפו גלי אלימות, והרגו זה את זה.

אהבת? שתפו הלאה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החודש עובדים על העוצמה שבתוכנו:
שתפו אותנו בכישרון או דבר שאתם ממש טובים בו, ואולי תזכו בפרס!

שלחתם? נכנסתם להגרלה

18-Mail
הרשמה לעדכונים
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע