ואווו איזה חום! • הכל על השרב שילווה אותנו בקיץ המזרח תיכוני
הקיץ מביא איתו גלי חום קיצוני, חמסין, אז מה זה בעצם שרב ואיך הוא נוצר:
שתף מאמר זה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

האם גם אתם סובלים בימים החמים של הקיץ , בהם מידות החום הם מעל לרגיל לעונה , או במילים אחרות מעל לחום סביר ונוח ?

בימי קיץ אלו שומעים אנו רבות שמזג אויר שרבי ומעל לממוצע פוקד אותנו , אבל האם אנו יודעים מהו שרב וכיצד להגדיר אותו ?

ובכן , שרב הוא תופעה אקלימית של גלי חום , אשר מופיעים בארץ ישראל ובארצות דרום הים התיכון בעיקר במהלך הקיץ וכן בתקופות המעבר , בין חורף לאביב ובין הקיץ לסתיו . לא רק החום הרב מאפיין את השרב , אלא גם יובש ניכר , כלומר אויר היבש הרבה מעבר לרגיל ובעל אחוזי לחות נמוכים .

בישראל , מגדירים יום שרבי כיום שבו הלחות היחסית הממוצעת פחותה מ -50 % בחוף ו -45 % בהרים , שרב יחשב לשבר כבד אם הלחות יחסית בהר נמוכה מ -20 % ובחוף מ -30 % . בימי שרב עשויה הטמפרטורה לעלות תוך ימים אחדים בשיעור של 10 מעלות צלזיוס ואפילו יותר מהימים שקדמו לו .

ישנם שני סוגי שרב , הנבדלים זה מזה באופן היווצרותם ובאורכם : ” שרב הסעה ” ו”שרב דינמי ” : בעונות המעבר , הסוג הנפוץ הוא ” שרב הסעה ” . שרב זה נגרם מרוחות מזרימת אוויר , שמקורו באזורים חמים ומדבריים , כלומר רוחות דרומיות או מזרחיות הנושאות איתן אויר חם מאוד מהאיזורים המדבריים שמסביב לארץ ישראל . אוויר זה זורם לכיוון דרום הים התיכון , כתוצאה מזרימת אוויר שנוצר עקב הפרשי טמפרטורה בין הים ליבשה , כשהים התיכון עדיין קר לעומת יבשות שכבר הספיקו להתחמם ( מה שמכונה שקע שרבי ) . אורכו של שרב ההסעה קצר . בישראל מורגש החום לרוב בפנים הארץ , ובעקבותיו נוצר בחוף מזג אוויר הביל .

השרב השני נוצר מרמה ברומטרית : שהוא לחץ אוויר חם שנמצא בחלל כדור הארץ ( אטמוספירה ) השוקע ומחמם את האדמה . שרב זה נפוץ בקיץ ונמשך זמן ארוך יחסית . שרב זה מכונה ” שרב דינמי ”

הטמפרטורה הגבוהה ביותר ( בצל כמובן ! ) שנרשמה בישראל מאז החלו לתעד את אקלים ארץ ישראל היא 54 מעלות צלזיוס , שנמדדו בטירת צבי שבעמק בית שאן ביוני 1942 למניינם . באותו יום נמדדו בירושלים 42 מעלות , בעמק יזרעאל 50 מעלות ובים המלח 51 מעלות . באזור החוף נרשמו הטמפ ‘ הגבוהות ביותר בשנת 1916 למניינם והגיעו ל -46.5 בתל אביב , ובשנת 1970 למניינם 46 מעלות בפלמחים , בירושלים נמדדו 44.4 מעלות בשנת 1881 למניינם . גם בשנים האחרונות גל של שרב כבד פקד את ישראל בשנת 2015 למניינם בה נמדדו הטמפ ‘ של 48 מעלות בים המלח , וטמפ ‘ של 49 מעלות בעוטף עזה וטמפ ‘ של 51 בבקעת הירדן .

אהבת? שתפו הלאה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החודש עובדים על העוצמה שבתוכנו:
שתפו אותנו בכישרון או דבר שאתם ממש טובים בו, ואולי תזכו בפרס!

שלחתם? נכנסתם להגרלה

18-Mail
הרשמה לעדכונים
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע