הכותל המערבי, אחד מפלאי הבריאה
הוא אמנם נוצר בידי בני אדם, אך כמובן הינו אחד מפלאי הבריאה ומהדברים המפעימים ביותר הקיימים עלי אדמות
שתף מאמר זה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

הכותל המערבי אמנם נוצר בידי בני אדם, אך כמובן הינו אחד מפלאי הבריאה ומהדברים המפעימים ביותר הקיימים עלי אדמות, עדות היסטורית ראשונה במעלה על אמיתותה של תורתנו הקדושה. הכותל המערבי הינו קיר התמך המערבי של הר הבית, ולא של בית המקדש, ובעצם הוא החומה הקרובה ביותר לקודש הקודשים מבין ארבע חומות הר הבית, והיחיד שנותר מאז חורבן בית המקדש השני. ידוע בוודאות כי הכותל המערבי הוא קיר של חומת הר הבית ולא של בית המקדש עצמו, כלומר של החומה המקיפה את כל מתחם הר הבית. עד ימיו של הורדוס היה הר הבית קטן למדי, והשתרע על שטחו הטבעי של הר המוריה, הורדוס הרחיב את ההר אל הגאיות וההרים המקיפים את ההר, כדי לתמוך ברחבה הגדולה, הורדוס הקים ארבעה קירות תמך עצומים. הכותל המערבי הוא הארוך מבין הכתלים ואורכו נמשך לאורך של כ-488 מטרים, גובהו הגיע ככל הנראה לכ-30 מטר מעל מפלס הרחוב של ימי בית שני. ממצאים ארכיאולוגים שונים שהתגלו בחפירות הכותל מלמדות כי ככל הנראה הורדוס לא השלים את בניית הכותל בחייו, ורק שנים מספר לאחר מותו הושלמה בניית הכותל.

לפי הערכות שונות עובי הכתלים כולם נע בין 4 מטרים בחלק התחתון ל-2 מטרים בחלק העליון, ומשקל האבנים נע בין כשני טונות לכמה מאות טונות כל אחת, האבן הגדולה ביותר שוכנת כיום במנהרות הכותל ואורכה כ-14 מטרים (כמעט כאורכו של לוויתן ממוצע). כדי לייצב את האבנים, הכותל נבנה בצורה כזו שכל נדבך אבנים נסוג בכשני סנטימטרים פנימה ביחס לנדבך שתחתיו, ניתן להבחין בשיפועים אלו בפינות הר הבית.

החלק הגלוי המוכר של הכותל הוא רחבת התפילה, בה מתנשא הכותל לגובה של 15 מטרים, אך רק 7 נדבכים (כ-8 מטר) מתוכם מקוריים, שאר השכבות נבנו בתקופות מאוחרות יותר, ניתן להבחין בשוני לפי גודל האבנים, כך שהאבנים התחתונות – המקוריות, הם הגדולות ביותר, מעליהם ישנן אבנים בינוניות שנבנו לפני יותר מ-1000 שנים, ואילו האבנים העליונות הקטנות ביותר נבנו על ידי המוסלמים לפני כ-150 שנה. מתחת לרצפת רחבת הכותל קבורים עוד כ-17 נדבכים מקוריים של אבנים, אשר הן למעשה חלק שמתחת לפני הקרקע של ימינו, ובכללם מנהרות הכותל. בנוסף לחלק הגלוי שאנו מכירים, קיים חלק גלוי נוסף הנקרא “הכותל הקטן” השוכן ליד שער הברזל ברובע המוסלמי. יהי רצון שנזכה כולנו לראות את בניין בית המקדש בקרוב. אמן.

אהבת? שתפו הלאה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החודש עובדים על העוצמה שבתוכנו:
שתפו אותנו בכישרון או דבר שאתם ממש טובים בו, ואולי תזכו בפרס!

שלחתם? נכנסתם להגרלה

18-Mail
הרשמה לעדכונים
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע