מאת: ר’ אוריאל גבאי
שְׁאֵלָה: המטייל ושותה מידי פעם מים בגלל שצמא, האם מברך על כל פעם ששותה. או שיוצא ידי חובה בברכה אחת?
תְּשׁוּבָה: מכיוון שאינו נמצא במקום אחד כל הזמן, נכון לכוון להשיח את דעתו מהשתייה הנוספת, וכל פעם יברך ברכה אחרונה. וכששותה שוב, יברך שוב. וכל זה ממקום למקום, אבל במקום אחד אין לעשות כן.
שְׁאֵלָה: העושה מים אחרונים, האם יכול לאכול ולשתות, ומה הדין אם זימן ואמר ‘הב לן וניבריך’?
תְּשׁוּבָה: מי שעושה מים אחרונים הרי זה הסחת דעת מן הסעודה, לכן אסור לו לאכול ולשתות עד אחר ברכת המזון. אבל אם רק אמר ‘הב לן וניבריך’, מותר לו לאכול ולשתות. ואולם רק בשתיה עליו לברך שוב ובאכילה אינו מברך שוב, אבל טוב שיכוון את הברכה בליבו.
שְׁאֵלָה: האם נשים חייבות במים אחרונים או החיוב רק לגברים?
תְּשׁוּבָה: נשים חייבות במים אחרונים כמו הגברים ואין זה מנהג אלא חובה.
שְׁאֵלָה: האוכל חבילת קרקרים, מה דינו לעניין המוציא וברכת המזון?
תְּשׁוּבָה: האוכל מיני מזונות מעל 216 גרם הרי שחייב בנטילת ידיים המוציא וברכת המזון. וכל זה דווקא במיני מזונות שנאפו בתנור, אבל מיני מזונות שנתבשלו או טוגנו הרי שלעולם יישאר ברכתם מזונות.
שְׁאֵלָה: מי ששותה מים בשביל לבלוע תרופה, האם צריך לברך עליהם?
תְּשׁוּבָה: השותה מים בכדי לבלוע תרופה לא צריך לברך על המים משום שאינו שותה לצמאו, והרי שיש לברך על שתיית מים רק כשהם לרוויה ונהנה מהם.
שְׁאֵלָה: האם תפילה בנץ ביחיד עדיפה על תפילה בציבור מאוחר יותר?
תְּשׁוּבָה: אין להתפלל נץ ביחיד, אלא אם כן יודע לכוין יפה בתפילת שמונה עשרה.