- במה מתבטאת אמרת חז”ל ‘משנכנס אב ממעטים בשמחה’?
ת. חז”ל הוסיפו במנהגי האבלות בחודש אב יותר משאר ימי בין המצרים, והוסיפו בשבוע שבו חל הצום אפילו יותר(השנה אין לנו את דיני ‘שבוע שחל בו’ היות ותשעה באב חל ביום ראשון), והמנהגים שנוספו מראש חודש: 1. המזל של ישראל בחודש זה הוא ירוד, לכן מי שיש לו משפט עם גוי או ניתוח יש לדחותו לאחר תשעה באב. 2. איסור בנייה 3. איסור סחורה 4. איסור אכילת בשר ויין 5. איסור תפירה.
- האם כל בנייה נכללת באיסור זה?
ת. חז”ל אוסרים בניין של שמחה, והמפרשים מסבירים שכל בניין שהוא לא הכרחי הוא אסור, אך בניין לצורך מגורים יהיה מותר, ובכלל זה בניית מעקה וכל צורך. בכלל בנייה כולל גם סיוד וצביעה אבל הדבקת טפטים או בדים תהיה מותרת שאין לנו אלא מה שחז”ל אסרו (ציור וכיור- צביעה וסיוד).
- איזו קנייה מותרת ואיזו אסורה בתשעת הימים?
ת. יש להימנע מקניית דברים חדשים ואף לא להזמינם אלא אם כן המחירים עולים ויגרם לו הפסד עקב כך שבמקרה כזה יהיה מותר. כל האיסור הוא במוצר שקנייתו אינה הכרחית ונועדה לשם הרווחה, אך מוצרים שאדם זקוק להם לתפקוד השוטף יהיה מותר. לכן: רהיטים ומוצרי חשמל הנצרכים (מיטה, שולחן וכד’, מקרר, מכונת כביסה וכד’) יהיו מותרים לרכישה עד ערב תשעה באב. הרב עובדיה כותב שספרים יהיה מותר לקנות גם אם שמח בהם היות והינם לצורך מצווה. רכישת כלי בית קטנים שאינם משמעותיים מותרת בתשעת הימים(סכו”ם, כלי בישול וכד’). איסור זה הוא באדם הקונה בשבילו או לאחד מבני ביתו אך לקנות לאדם אחר מתנה יהיה מותר שאין זו שמחה כאדם הקונה לעצמו, ומה שאסרו שליחת מתנה לאחר זה רק בתשעה באב.
- במה מתבטא איסור אכילת בשר בימים אלו?
ת. מנהג ישראל שלא לאכול בשר (בקר ועוף) מיום שאחר ראש חודש (השנה זה לא משנה כי ראש חודש גם כך חל בשבת) והאיסור הוא גם אם לא אוכל בשר אלא תבשיל שנתבשל בו בשר, אך סיר בשרי או אבקת מרק בשרית אינם אוסרים את המאכל באכילה.
- מה יעשה אדם שבירך על בשר בימים אלו, והאם איסור זה חל על כולם?
ת. אדם בריא שבירך על בשר יטעם כדי שלא יהיה ברכה לבטלה (שיותר חמורה מהאיסור הזה).
מותר לטעום בערב שבת מן התבשילים על מנת לידע אם חסר משהו אך לא יטעם מן הבשר עצמו. לקטנים מותר ונחלקו הרב עובדיה וה’אור לציון’ עד איזה גיל נחשבים לקטנים ל’אור לציון’ עד בר\בת מצווה מותר ואילו לרב עובדיה מותר רק עד שנה לפני. יולדת (תוך שלושים יום ללידה) וחולה מותרים באכילת בשר, אך מעוברת ומניקה אסורות אלא אם כן מרגישות חלשות עקב כך. ולכל אלו המותרים עדיף לאכול עוף ולא בקר שעוף אינו קרב על גבי המזבח ואינו משמח כבשר בהמה.
- מה הדין בסעודת מצווה?
ת. בסעודת מצווה מותרת אכילת בשר אך צריך לדעת שסעודת מצווה המתירה היא רק סעודה כזו הנערכת בזמנה (ברית, בר מצווה וכד’), וכן סעודת סיום מסכת מתירה אכילת בשר אך צריך לידע שהמוזמנים מותרים באכילה מחמת קירבתם לבעל השמחה ולא אדם שבא רק על מנת להתיר לעצמו אכילת בשר.
- מה האיסור בשתיית יין?
ת. איסור שתיית יין תלוי במנהג המקום ולנוהגים איסור חל על מיץ ענבים גם וכן על מאפים שנילושו ביין וטעמו מורגש (אך לא על שאר משקאות חריפים), וכמובן שיין של הבדלה יהיה מותר בשתייה.
- בגד שנקרע יהיה אסור בתיקון?
ת. איסור תפירה הוא רק בבגד חדש או נעליים חדשות או בסריגה של דבר חדש אך בגד שנקרע יהיה מותר בתיקו בימים אלו.