הקשר שלי למגילה
מה מאפיין את המן ומה את מרדכי. מה ההבדל בין אסתר לזרש אשת המן. ואיך כל זה בכלל קשור אליי?
שתף מאמר זה
Share on print
Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
מאת: ה”ה נתנאל העצני

בסוף המגילה, אחרי קריאתה, נוהגים לומר את שמות השחקנים הראשיים ולהוסיף להם את הכינוי המגיע להם. הקהל קורא בקול אחר החזן: “ארור המן, ברוך מרדכי”. “ארורה זרש, ברוכה אסתר”.

לכאורה מהו ההבדל המהותי בין מרדכי להמן, בין זרש לאסתר.

נביט בסיפור המגילה. ונגלה, מצד אחד אנשים גדולים, אישיות כבירה. ומהעבר האחר אנשים קטנים, צרי אופק וצרי עין.

הנה לפנינו המן. אדם קטן שנפגע שלא השתחוו לו, שבונה מעץ מיוחד עמוד תליה בגובה עשרים וחמש מטר. כמה השקעה בשביל לנקום על כבודו. שמוכן לשלם עשרת אלפי כיכר כסף ולא בכדי לבנות. בכדי להרוס! להשמיד עם. ארור המן.

ואישתו, אישה קטנה. זרש כמעט שאינה מוזכרת במגילה, והמעט שסופר בה מעיד על מהותה. היא שייעצה לבנות העץ, וכשבעלה חוזר מסיבוב השפלה ברחובות העיר, אבל וחפוי ראש ומספר לרעייתו את כל אשר קרהו “וַיֹּאמְרוּ לוֹ חֲכָמָיו וְזֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ אִם מִזֶּרַע הַיְּהוּדִים מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר הַחִלּוֹתָ לִנְפֹּל לְפָנָיו לֹא תוּכַל לוֹ כִּי נָפוֹל תִּפּוֹל לְפָנָיו” מילא היועצים שיאמרו מה בליבם. אולם זרש, ממנה מצופה לתמוך בבעלה, לפרגן לו, לנחם אותו. במקום זאת היא בוחרת לרמוס ולהקניט. לאחל לבעלה את הגרועה שבקללות, שיפול בידי שונאו. ארורה זרש.

והנה אדם גדול. שמפרגן, ששואף להעצים את האחר. להטיב: מרדכי שומע את בגתן ותרש זוממים להרוג את אחשוורוש ויכול לקחת קרדיט, ללכת ישירות אל המלך ולהודיעו. אבל הוא בוחר אחרת. מבקש מאסתר לגלות למלך כדי לחבבה. “וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה”. ברוך מרדכי.

ואסתר, הרי נאמר שהייתה נביאה, וכי לא ידעה שזוממים להרוג את אחשוורוש, ידעה גם ידעה, ובכל זאת, אחרי שמרדכי גילה לה, בחרה לפרגן לו בעין טובה “וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי”. אישה גדולה. ברוכה אסתר.

ומה הרוויחו במעשיהם, – כמעשיהם. המן נתלה על העץ שבנה וזרש התאלמנה. ועל סיפור הפרגון ההדדי של מרדכי ואסתר אמרו חכמינו את האמרה: כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם. בכוחם של טוב ופרגון להביא גאולה.

איך כל זה קשור אלינו?

אומרים חכמינו ברמז על הנאמר במגילה, “כִּי כֵן יִסַּד הַמֶּלֶךְ עַל כָּל רַב בֵּיתוֹ לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹן אִישׁ וָאִישׁ”. המלך, הוא מלכו של עולם, ייסד שביד האדם לבחור, לעשות כרצון איש ואיש. נאמר על מרדכי “אִישׁ יְהוּדִי” וגם על המן “אִישׁ צַר וְאוֹיֵב”. ‘ברוך מרדכי’ עולה בגימטרייה בדיוק כמו ‘ארור המן’ (502).

ביד כל אדם לבחור אם להיות אדם מצומצם וצר אופקים כהמן או רחב לב וטוב עין כמרדכי.

כל אישה בכוחה להיות ארורה כזרש או ברוכה כאסתר.

ההחלטה בידנו.

חג פורים שמח.

אהבת? שתפו הלאה
Share on print
Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp

כתיבת תגובה

18-Mail
הרשמה לעדכונים
מסיבת חנוכה 2020 | סניף גני תקווה | מאור לנוער
מסיבת חנוכה 2020 | סניף גני תקווה | מאור לנוער