על סושי, תפילה במטוס, ופסטה מוקרמת | אתם שואלים, הרב עונה
מקבץ שאלות ותשובות אקטואליות שנשלחו למערכת. יש לכם שאלה? שלחו אלינו
שתף מאמר זה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

מאת: הרב אוריאל גבאי

השואל: ד.ח. מסניף קריית אונו.

שְׁאֵלָה: עובד גוי בסושי, שהגוי נותן צריבה/ אפיה בברנר לסושי רגע לפני הגשה. האם זה נחשב לבישול גוי?

תְּשׁוּבָה: אם האורז התבשל על ידי יהודי, אין זה נחשב לבישול גוי, כיון שהסושי נאכל חי, ודבר שנאכל חי אין בו גזירה של בישול גוי.

טעם איסור בישול עכו"ם: 
בישול על ידי גוי נאסר כיון שאם היו מתירים הייתה נוצרת קרבה בין עם ישראל לגויים וייתכן והיו מתחתנים יחד חס ושלום, ומשום התבוללות אסרו חכמינו לאכול מדבר שגוי בישלו.
כל האיסור המדובר הינו במאכל שנאכל רק כשמתבשל אומנם מאכל שניתן לאוכלו גם כמות שהוא חי לא נאסר בבישול גוי.

השואל: א. ח. סניף קרית אונו

שְׁאֵלָה: האם אומרים תפילת הדרך במטוס?

תְּשׁוּבָה: כשאדם נוסע משך זמן של שבעים ושתים דקות, בין ברכבת בין באוטובוס, הרי הוא צריך לומר תפילת הדרך בשם ומלכות. ולא רק הנהג מחוייב בכך, אולם הנהג יכול להוציא את הנוסעים ידי חובתם. ואם כן, הוא הדין במטוס. כשאדם טס יותר משבעים ושתים דקות (לאילת אין חיוב) הרי הוא מתפלל תפילת הדרך בשם ומלכות.

טעמי אמירת תפילת הדרך: הטעם שנתקנה תפילת הדרך: מכיון שכשאדם אינו במקומו הקבוע ויש לו חשש סכנה מתאונות ודברים רעים, וכידוע שהשטן מקטרג בשעת הסכנה לכן תיקנו תפילה זו בכדי שנשמר מהדברים הרעים. נאמר בתלמוד, שטוב לומר את תפילת הדרך בלשון רבים וכן כל תפילה יאמר בלשון רבים כדי להתפלל על הציבור.

השואלת: ש. כ. אלעד

שְׁאֵלָה: אכלתי רביולי / מוקרם (חלבי חם) בצלחת זכוכית, האם הצלחת חלבית ואסור לאכול בה בשרי או שזה מותר, ומה לגבי צלחת שאינה זכוכית?

תְּשׁוּבָה: זכוכית כידוע אינה בולעת כלל גם כשמניחים בה מאכל רותח ולכן גם כשאכלו מאכל חלבי חם מותר לאכול בה מאכל בשרי רותח. אבל, בשאר הכלים שאינם עשויים מזכוכית, הרי הכלי בולע מהמאכל כשהוא רותח, ואם נותן בצלחת כזו מאכל חלבי חם אסור לאכול בה מאכל בשרי רותח.

טעמי האיסור: 
טעם האיסור באכילת בשר וחלב. יש אומרים שאכן אין סיבה מלבד המבחן האלוקי אם אנו נאמנים לתורה ולמצוות גם כשהאיסור אינו מובן. אומנם, רבנו בחיי כתב שטעם האיסור משום שהחלב נוצר מן הדם ובידוע שיש איסור לאכול דם, ובתכונות החלב כשמתבשל עם בשר חוזר לתכונת הדם שלו והרי זה כאוכל דם.
הזוהר כותב: שהחלב שהוא לבן הוא סמל למידת הרחמים והבשר שהוא אדום סמל למידת הדין והערבוב בהם מעורר דינים על האדם שאוכל אותם.
ברפואה ידוע שהבשר מעורר את חומציות הקיבה, והחלב משבית ומזיק לעיקול הבשר.
אהבת? שתפו הלאה
Share on print
Share on facebook
Share on whatsapp

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החודש עובדים על העוצמה שבתוכנו:
שתפו אותנו בכישרון או דבר שאתם ממש טובים בו, ואולי תזכו בפרס!

שלחתם? נכנסתם להגרלה

18-Mail
הרשמה לעדכונים
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע
פרויקט במדרכה | הנערים משתפים למה הם באים למפגשים בכל שבוע